Incepator.ro
  Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  CalendarCalendar  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
Practica
 Incepator - Forum : General : Practica
Message Icon Topic: grea scoala ... Post Reply Post New Topic
Page  of 3 Next >>
Author Message
laligatoru
Newbie
Newbie


Joined: 20/Mai/2010
Location: DJ
Online Status: Offline
Posts: 6
Quote laligatoru Replybullet Topic: grea scoala ...
    Posted: 26/Mai/2010 at 03:53
Salut .

M-am apucat si eu pe 13 mai 2010 sa fac scoala de soferi . Credeam ca o sa imi fie destul de usor sa invat sa conduc , ca deh , cand eram "kinder" eram bun la jocurile gen nfs. Nimic mai fals . Mi se pare destul de greu .

Ieri am facut sedinta a sasea , asta inseamna ca mai am 8 . Instructorul mi-a zis ca e chiar ofticat pe mine ca nu sunt in stare sa stapanesc 3 pedale, lucru care m-a demoralizat total, pur si simplu nu mai am chef sa mai conduc . Azi noapte nu am putut sa dorm iar cuvintele instructorului imi rasunau in minte" lucica , sunt chiar ofticat pe tine , faci proiecte de mii de euro si nu este in stare sa stapanesti 3 pedale.
Eu nu sunt un tip practic de fel , sunt o persoana care a invatat toata viata teorie , iar cand a fost sa o puna in practica i-a fost destul de greu.
De aceea am cautat pe net si am gasit forumul acesta , sper ca sa ma ajutati cu cateva sfaturi , ceva , pentru ca nereusitele de la scoala de soferi ma afecteaza si la serviciu , unde nu mai reusesc sa ma concentrez la ceea ce trebuie sa fac , precum si acasa unde nu mai pot dormi si cateva ore bune nu stau decat sa ma gandesc la cat sunt de "papa lapte".
Ca sa concluzionez : nu ma prea descurc la viraje(pe cele stramte le iau complet aiurea , nu vad de unde trebuie sa incep sa virez) , uit mai tot timpul sa semnalizez , uit sa franez inainte sa schimb intr-o treapta inferioara de viteza, imi este foarte greu sa ma asigur intr-un giratoriu , etc .
Pur si simplu nu stiu ce sa fac , daca sa mai continui sau nu cu scoala , pentru ca imi fac mai mult rau decat bine .

Problema cu mine este ca sunt extrem de timorat la volan, inainte de a incepe lectia de conducere am tot timpul emotii , parca as fi inaintea unui examen la facultate , ,nu imi place ca sa se uite cineva la mine tot timpul , cred ca as conduce mai bine daca nu ar fi nimeni langa mine sa ma priveasca :) + ca ma dezamageste si pe mine sa ii vad pe altii dezamagiti ca nu reusesc sa ma invete niste lucruri aparent usoare., asta ma face sa ma pierd si sa nu ma mai pot aduna sa imi revin . daca fac o greseala majora , dupa aceea parca intru intr-un soi de transa si greselile se propaga una dupa alta . Asta este pshicul meu , unul labil , si orice as face nu reusesc sa il intaresc .


Va multumesc anticipat pentru eventualele sfaturi .

O zi faina !



Edited by laligatoru - 26/Mai/2010 at 03:59
IP IP Logged
victor2007
Instructor
Instructor
Avatar

Joined: 23/Mai/2007
Location: BV
Online Status: Offline
Posts: 1651
Quote victor2007 Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 05:18
Sa inteleg ca esti softist, lucrezi cu calculatoarele? Asta ar explica multe.
Ai doar 6 sedinte si faci si viraje stranse si giratorii si toate minunatiile si instructorul in loc sa te ajute iti spune ca e dezamagit de tine????? E un instructor de toata jenaAngry. Eu nu intru in oras primele 5 sedinte daca cursantul nu s-a obisnit cu masina( auzi .... nu poti controla 3 pedale), instructorul tau nu are pic de pedagogie.
Condusul nu are legatura cu inteligenta, nu conteaza cate facultati ai sau cate mii de euro castigi, fiecare persoana are fizicul si psihicul lui, organismul reactioneaza la stres in mod diferit. In conditii de stres organismul secreta la nivelul sistemuluii nervos doua substante: adrenalina si dopamina. Adrenalina fluidizeaza circulatia informatiilor si organismul reactioneaza pozitiv, iar dopamina inhiba si blocheaza tot sistemul nervos( ai auzit de expresia:"a paralizat de frica" ?. Unii au temperament coleric, altii sanguin iar altii sunt melancolici, la fiecare trebuie gasite metode padagogice care se potrivesc acestui temperament.
In cazul tau nu trebuia sa te bage in oras.
Nu da o importanta asa de mare faptului ca inca nu controlezi masina sau ar fi bine sa te doara in cot de cei care sunt dezamagiti de tine, ai putea sa-i cumperi cu totul sau sa-i angajezi soferii tai .
"Zambeste, maine va fi mai rau!" http://www.instructorautobrasov.blogspot.com
IP IP Logged
laligatoru
Newbie
Newbie


Joined: 20/Mai/2010
Location: DJ
Online Status: Offline
Posts: 6
Quote laligatoru Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 06:22
Sunt softist victor , nu pricep insa ce vrei sa zici prin "asta ar explica multe":)
Sunt de acord cu tot ceea ce ai spus mai jos si cu maniera in care abordezi sedintele de conducere cu cursantii tai .
O sa povestesc pe lectii , asa cum imi aduc aminte ce am facut .

Prima lectie - nu a fost
A doua lectie. M-a pus sa semnez pentru prima lectie , in 10 minute mi-a facut o scurta prezentare a bordului si mi-a zis care sunt elementele incipiente: pozitia scaunului , centura de siguranta , oglinzile aranjate( le-am aranjat eu cum am considerat de cuvinta , el mi-a zis ca nu are cum sa imi arate el din dreapta cum sa aranjez eu oglinzile. Apoi mi-a zis sa bag contactul sa astept sa se aprinda martorii , apoi sa dau cheie , si sa accelerez pana la 1500 , apoi 2000 de turatii . AM facut asta , mi-a zis ca e ok. APoi mi-a dat sa semnez si pentru prima sedinta ( pe care nu am facut-o ) zicandu-mi ca prima sedinta prevede sa facem manevrele de pe loc , si cum omul vroia sa pornim la drum am considerat ca am facut prima sedinta . Am semnat ca prostul . Apoi cheie , ambreiaj frana , jos frana de mana , ambreiaj la jumatate ,masina a inceput sa tremure, am bagat-o in viteza 1 si am plecat . Ciudat a fost ca masina chiar aplecat din prima , desi era prima data cand plecam. M-a laudat , apoi mi-a zis sa o dau si pe a doua , am iesit pe un bulevard destul de circulat ,cu trecerei de pietoni si cateva intersectii, dar eu venind pe drum cu prioritate , mergeam inainte si nu ma opream decat daca vedeam vreun pieton pe drum . Pe la jumatatea sedintei m-a laudat mi-a zis ca sunt primul om caruia nu ii pune piciorul pe ambreiaj dupa prima sedinta , etc etc , ca dupa sedinta a sasea o sa stam sa ne uitam dupa fundul gagicilor . Am ras si i-am zis ca ma indoiesc :)
Am ajuns singur acasa, am facut o parcare simpla si am plecat super fericit acasa . Nu mi se oprise niciodata masina in trafic .
Sedinta a treia :masina a pornit din nou din prima , am uitat sa trag frana de mana si nu intelegeam de ce nu porneste si de ce este pe bord un beculet rosu aprins . M-a bagat pe niste stradute in care cu greu avea loc o masina , daramite doua , a mai evitat el niste gropi miscandu-mi de volan . Am facut vreo 10 stopuri ( acordare de prioritate , asigurare ) , zece cedeaza, si multe multe giratorii . I-am zis pe la jumatatea lectiei sa o lase mai moale ca deja imki vajaie capul. Atunci s-a indrajit si m-a luat pe alte stradute . Per total a fost groaznic , am ajuns acasa cu o durere de cap care nu m-a lasat decat a doua zi dimineata .
Sedinta a patra : aceleasi lucruri insotite de admonestari : ia piciorul de pe ambreiaj mai finut , hai , a treia , mai repede , o groaza de stopuri , de cedeaza, am facut si mersul in coloana care a mers suprinzator de bine sid e repede , ne-am oprit la semafoare , din nou a mers frumos si repede.Am facut mersul cu spatele ( am mers destul de stramb , il intrebam in ce parte sa trag de volan , mi-a zis ca trebuie sa imi dau seama si singur ca doar sunt la sedinta a patra, Am facut si o intoarecere din 3 miscari ( mi s-a parut destul de usor), dupa care pe drumul de acasa am facut 2 parcari intre doua masini . Am ajuns acasa ok, dar tot cu capul durandu-ma.
De la sedinta a cincea si pana la a saptea totul a fost groaznic din punctul lui de vedere. Am facut aceleasi lucruri , pe care le-am facut cam tot ca si in sedintele anterioare , mi-a reprosat ca trebuie sa fiu mai curat ca deja suntem la sedinta a sasea, ca sa merg mai repede , ca nu sunt sofer daca merg numai cu 30-40 si ca incurcam traficul. M-a obligat sa schimb viteza din 1 in 2 in curba , desi i-am zis ca deocamdata nu sunt 100% in stare. Totul pare sa mearga prost ,nu stiu daca sunt eu de vina sau el pentru ca in loc sa imi arate baza , a preferat sa ma scoata in oras de la prima sedinta si sa considere ca am bagajul de cunostinte necesar .
Chiar nu stiu ce sa fac .....

IP IP Logged
Qvadratvus
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20/Februarie/2008
Location: NT
Online Status: Offline
Posts: 642
Quote Qvadratvus Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 06:53
Ce să faci ? În primul rînd să accepți ideea că nu este chiar atît de important cea ce ți se întîmplă. La urma urmei e doar un curs, e doar o etapă..... Evident te stresezi te consumi,......etc..... dar sunt lucruri mult mai importante pe care trebuie să le depășești în viață.
Și apropo, ce are serviciul tău cu școala de șoferi ? Te dă afară patronul dacă nu ai permis, îți scade salariul, nu obții un post de conducere ?


Edited by Qvadratvus - 26/Mai/2010 at 07:05
IP IP Logged
laligatoru
Newbie
Newbie


Joined: 20/Mai/2010
Location: DJ
Online Status: Offline
Posts: 6
Quote laligatoru Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 07:00
Nu are nici o legatura serviciul cu scoala.

dar sunt atat de marcat de chestia de la scoala , incat nu reusesc sa ma concentrez la ceea ce am de facut la serviciu .
IP IP Logged
Qvadratvus
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20/Februarie/2008
Location: NT
Online Status: Offline
Posts: 642
Quote Qvadratvus Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 07:05

Într-o altă ordine de idei s-ar putea să nu ai compatibilitate cu instructorul tău. Mulți dintre noi, cei care am învățat să conducem, am avut asemenea probleme. Eu de exemplu a trebuit să reiau totul de la 0 cu un altul, evident cu costurile de rigoare. În aceste cazuri este de preferat să schimbi persoana cît mai repede. Te duci pur și simplu la patron și ceri să ți se dea un alt instructor, cu toată jena. Motivezi ce vrei, de exemplu că nu te ridici la înalțimea cerințelor actualului îndrumător, deși ești conștient că acesta este un instructor foarte bun..... bla-bla, bla-bla..... și că ai prefera o metodă de predare mai lentă, ca pentru cei care înțeleg mai greu......etc....etc....

Apropo, ce vîrstă ai ? Întreb fiincă anumite lucruri se învață mai greu de la o anumită vîrstă încolo. E normal așadar să nu fii "în trend".

Edited by Qvadratvus - 26/Mai/2010 at 07:25
IP IP Logged
laligatoru
Newbie
Newbie


Joined: 20/Mai/2010
Location: DJ
Online Status: Offline
Posts: 6
Quote laligatoru Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 07:22
Am 26 de ani . Nu am facut scoala la 18 pentru ca eram "parlit" , iar la 24 de ani cand m-am angajat , nu am mai avut timp . Acum am considerat ca e cazul sa fac si eu scoala , mai ales pe considerentul ca am bani sa imi cumpar masina .
Nu cred ca sunt "in varsta" pentru a invata cateva comenzi , bine nu mai am nici tupeul de la 18 ani .
Nu stiu daca e cazul sa schimb instructorul , poate am exagerat eu si poate omul a vrut doar sa ma impulsioneze, iar eu am interpretat altfel. E mai usor sa dau vina pe celalalt cand poate eu sunt cel vinovat .

Quadtratus nu stiu ce am facut dar nu imi mai apare ultimul tau edit la ultimul post :)

Edited by laligatoru - 26/Mai/2010 at 07:33
IP IP Logged
Qvadratvus
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20/Februarie/2008
Location: NT
Online Status: Offline
Posts: 642
Quote Qvadratvus Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 07:34
P.S. Am pus editul mai jos, ca să fiu sigur că-l citești.

Și apropo, e destul de în regulă să ai senzația la acest număr de ședințe că mergi ca naiba. Pur și simplu trebuie timp, antrenament, repetare pentru formarea reflexelor, etc.... Stai să vezi în primele 3 luni după ce o să iei permisul, acum e parfum .....
Așa după cum ai scris pare că mergi destul de binișor, dar la tine problema e de psihic.

În plus, dacă te caracterizezi ca fiind un teoretician, probabil că nu conceptualizezi anumite manevre pînă nu le înțelegi mecanismul și logica. Uite aici ceva care să te facă să înțelegi mai bine ce ai de făcut.

Și apropo de cele "cîteva comenzi" pe care ai presupus că ar trebui să le înveți. Faci o confuzie în sensul că nu e vorba de doar acele "cîteva comenzi" ci de a-ți însuși o abilitate, ceea ce e cu totul altceva. Mașina trebuie să devină o prelungire a ta, practic trebuie integrat acest dispozitiv în creierul tău, ceea ce durează.
Un principiu relativ simplu spune că înveți să conduci după cel puțin 10.000 km făcuți de unul singur la volan (ulterior numindu-te "conducător auto") și să șofezi după cel puțin 100.000 de km în aceleași condiții (după aia putîndu-te eventual numi "șofer"). Cu alte cuvinte nu toți cei care conduc se mai numesc și șoferi, le trebuie practică multă,experiență, etc....etc....

În plus, am un comentariu apropo de schimbatul vitezelor în viraj. E bine să schimbi înainte de a iniția virarea, pentru că dacă nu-ți intră în locaș, poți s-o îmbulinezi chiar în momentul în care ai nevoie de putere pentru a mișca mașina pe traiectorie (cu alte cuvinte motorul nefiind cuplat la roți nu mai guvernează mișcarea). Se întîmplă și celor cu experiență uneori "să nu le intre" sau să le intre în altă treaptă decît aceea pe care au intenționat-o, așa că cel puțin la început evită să schimbi în timpul virării. Dacă ai experiență nu e cine știe ce problemă dacă ai făcut defectuos schimbarea de treaptă, dar la început nu ești pregătit să gestionezi optim asemenea situații și te poți speria sau acționezi agravînd greșeala inițială,...etc....etc... Oricum regula e să schimbi înafara virajului, deși uneori mai sunt și excepții.

Edited by Qvadratvus - 26/Mai/2010 at 07:51
IP IP Logged
Qvadratvus
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20/Februarie/2008
Location: NT
Online Status: Offline
Posts: 642
Quote Qvadratvus Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 07:58
Ai aici cîteva noțiuni din linkul pe care ți l-am pus mai sus, noțiuni care să-ți exemplifice cele spuse de mine.

Comanda schimbatorului de viteze:

Pentru mers înainte se introduce schimbătorul în treapta 1. E bine sa nu se foloseasca altă treaptă de demultiplicare în momentul pornirii. În treapta 1, roțile propulsoare aplică forța de propulsie cea mai mare. Pentru mers înapoi, schimbătorul se introduce în marșarier. Pornire se mai face si cu a doua.......iarna cand a nins si vrei sa iesi din zapada .
La schimbarea într-o treaptă inferioară conducătorul face următoarea succesiune de comenzi,
a)     - Imobilizează volanul cu mâna stângă.
b)     - Apasă complet pedala ambreiajului.
c)     - Cu mâna dreaptă scoate maneta schimbătorului din treapta "veche".
d)     - Conduce maneta spre treapta inferioară pe care a ales-o
e)     - Apasă puțin pedala de accelerație, mărind astfel turația motorului.
f)     - Introduce maneta schimbătorului în treapta inferioară.
g)     - Ridică piciorul de pe pedala ambreiajului, motorul fiind accelerat.
h)     - Când dorește propulsarea, va continua să apese pedala de accelerație. Când dorește frânarea, va reduce accelerarea.
Cu oarecare greutate, construcția schimbătoarelor poate permite manipularea f fără comanda e. Totuși, înainte
de g nu poate lipsi comanda e.
      
Corespondenta treapta – viteza

Trebuie sa intre in treapta 1, daca mergi cu o viteza care e prea mica pentru a 2-a. Cheia e sa nu schimbi brusc, ci cu o mica ezitare la punctul mort. Mai poti sa faci ceva: impingi foarte usor schimbatorul spre treapta 1, si astepti 1-2 secunde inainte de a-l misca mai hotarat, o sa observi ca apropape ca intra singur in viteza. Insa nu stiu daca aceasta metoda e o.k. din punctul de vedere al uzurii.
Viteza o schimbi numai daca ai terminat cu schimbarea directiei de mers.
Viteza a II-a o dai dupa 5-6 m de mers drept, apoi te duci in a III-a dupa un demaraj suficient.
La crestere, viteza I merge pana la 20 a II–a la 40 a III-a la 50.
Treapta trebuie sa corespunda vitezei cu care rulezi. In general e bine sa nu depasim cu mai mult de 10 % viteza maxima admisa de constructor pentru treapta respective. Trebuie sa asculti tot timpul motorul ptr a conduce "frumos"(doar sa-l asculti,nici nu e nevoie sa te uiti la turometru):daca face prea urat,schimbi in treapta superioara,daca "dardaie" dand sa se opreasca,schimbi in treapta inferioara! In general orice masina te smuceste daca vrei sa schimbi in viteza superioara cand ai turatia motorului prea mica.
Daca ai viteza mare, vrei sa retrogradezi si esti intr-o treapta superioara franezi, in functie de cat franezi (adica la viteza la care ajungi dupa ce ai franat) ii dai treapta respectiva. Poti s-o faci si fara frana doar cand ai eliberat acceleratia (intrand in frana de motor) si n-ai mai apasat-o un timp suficient astfel incat viteza a scazut. Retrogradezi cand turatia s-a miscorat astfel incat sa fie buna pt noua treapta, altfel faci frana de motor. Cand retrogradezi, apesi si un pic acceleratia dar doar un pic ca sa nu mai fie acel mic "soc" al retrogradarii. Trebuie sa accelerezi pana la 1500 -2000 de ture (in functie de masina), preferabil numai cu cateva momente inainte ca ambreiajul sa cupleze.
Daca se intampla sa bagi a 3-a in loc de a 5-a la vreo 120 la ora calci imediat ambreiajul, altfel se tureza motorul si poate ceda cureaua de distributie iar motorul se face tocanita...

Virajele

Schimbarea directiei de mers ( Viraje la stinga <==> dreapta)
-     Asigurarea din spate si lateral: stinga <==> dreapta
-     Semnalizare la: stinga <==> dreapta
-     Lateralizare: Apropierea de linia mediana (axul drumului) <==> ocuparea benzii sau rindului din
dreapta
-     Reducerea vitezei prin frinare si trecerea intr-o treapta inferioara de viteza (I - II)
-     Marirea atentiei
o     Urmarirea semnificatiei indicatoarelor si marcajelor in zona de preselectie pentru a
cunoaste daca manevra este permisa si posibila
o     Daca intersectia este dirijata, se respecta semnificatia semnalelor agentului de circulatie,
semaforului electric sau indicatoarelor de reglementare a prioritatii
o     Daca intersectia este nedirijata se acorda prioritate de dreapta
o     Asigurare la stinga si la dreapta inainte de a intra in intersectie
-     Efectuarea virajului la stinga <==> dreapta cu viteza redusa  ocolind centrul imaginar al
intersectiei <==> la distanta de 50 – 60 cm de bordura sau acostament , dupa acordarea prioritatii de trecere tuturor vehiculelor si pietonilor
-     Readucerea vehicolului pe directia de mers inainte si si ocuparea unei pozitii de mers pe
partea dreapta
-     Se opreste semnalizarea

     In general virajele se fac in treapta 2 cu viteza mica fara sa accelerezi, astfel
-     putind demara dupa curba (nu ridici complet piciorul de pe ambreiaj de la bun inceput ci in timp
ce accelerezi usor – asadar in timp ce dreptul apasa celalalt se ridica - concomitent sau poate stangul mai sta un pic ….in fct de curba) sau
-     la nevoie; poti merge si incet fara sa subturezi motorul daca e sa cedezi prioritate.
     Cu ambreiajul nu prea se intampla nimic, franezi inainte de curba atat cat sa obtii o viteza care sa-ti permita sa iei virajul in conditii de siguranta pastrand banda pe care te afli, schimbi intr-o treapta inferioara, in functie si de cat de larga e curba (viteza a II-a la viraje strinse sau in unghi drept, viteza II/ III la viraje largi si cu vizibilitatea buna).      Cand pornesti de pe loc, pleci cu viteza I dupa care schimbi a doua si iei virajul cu a doua fara sa accelerezi prea tare. Dupa finalizarea virajelor, cind ai intrat in linie dreapta apesi usor acceleratia si revi in treapta 3.
Se mai foloseste viteza a II-a indiferent de raza curbei acolo unde rampa e peste 7-8% si cere viteza mica. Nu in ultimul rand modalitatea depinde si de masina (daca e mai mare , mai mica , incarcata...etc) si de cum e plaja treptelor de viteza.
     In viraj nu se intra niciodata cu masina scoasa din viteza ptr ca daca e nevoie sa te folosesti de acceleratie urgent, s-ar putea sa te impotmolesti pina ajungi sa bagi in viteza si merge altfel masina cind iei virajul cu a 2-a cu ambreiajul ridicat.
     La trecerea de pe o banda pe alta mentii viteza de mers sau accelerezi. Ai grija sa nu faci aceasta trecere in zona de preselectie.
     Nu se recomandă reducerea vitezei pe parcursul curbei. Vom recurge la frână numai în cazul apariției unei surprize. Pentru stabilitate și confort de-alungul curbei se recomandă accelerarea motorului, cel puțin atât cât este necesar pentru propulsare în viteză constantă. Până a intra în curbă, vom reduce valoarea vitezei, atât cât este necesar pentru a merge confortabil în curbă. Apoi, vom schimba o treaptă potrivită mersului confortabil și curburii drumului. Dar, în aceeași clipă în care începem modificarea direcției cu volanul, va trebui să accelerăm ușor, fie că am schimbat o treaptă inferioară, fie că am decis să folosim aceeași treaptă.

Edited by Qvadratvus - 26/Mai/2010 at 08:01
IP IP Logged
laligatoru
Newbie
Newbie


Joined: 20/Mai/2010
Location: DJ
Online Status: Offline
Posts: 6
Quote laligatoru Replybullet Posted: 26/Mai/2010 at 08:01
multumesc frumos .

ma apuc sa le citesc :)
IP IP Logged
Page  of 3 Next >>
Post Reply Post New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

 
Incepator.ro