Incepator.ro
Sondaj
Cum considerati ca sunt cele 30 de ore de practica?
Mult prea putine
Prea putine
Suficiente
Prea multe
Mult prea multe
Afiseaza rezultatele

Parteneri:

Aparatul de aer conditionat

Auditor Energetic Constanta

Esarfe

Auditor Energetic Bucuresti



Ulei auto

Adeseori v-ati intrebat, poate,  ce inseamna 15W-40 si de ce este mai bun vara decat 15W-30. Sau de ce iarna un 0W-40 este mult mai indicat decat un 10W-50? Articolul de fata incearca sa lamureasca aceasta dilema.
Sa plecam de la inceputuri; inceputurile automobilului, desigur! In acea perioada, nu exista nici o metoda pentru a descrie capacitatea de lubrifiere a uleiului la atingerea temperaturii de lucru, de 100°C. S-a constatat ca aceasta este direct proportionala cu vascozitatea uleiului la temperatura respectiva: un ulei mai vascos avea un factor de ungere mai bun.
Si aici a intervenit Societatea Inginerilor de Automobile (Society of Automotive Engineers). SAE, infiintata in 1911, a propus standardul care ii poarta numele, prin calcularea timpului mediu de scurgere a uleiului respectiv printr-un orificiu  dat. Gradul de vascozitate SAE nu este altceva decat intervalul de timp exprimat in secunde.
Insa, pentru a nu zapaci publicul cu diverse cifre, SAE a propus sistemul in trepte: astfel daca un ulei auto are timpul de scurgere intre 5 secunde si 14 secunde, acesta are gradul de vascozitate SAE 10, si tot asa pana la SAE 50.
Prima tabela cu specificatii SAE arata cam asa:

Grad SAE

Timpul de scurgere (s)

Vascozitatea in CentiStokes
la 100° C

10

< 14

4.00 ( 2 - 5)

20

15 la 24

7.45 ( 6 - 8)

30

25 la 34

10.90 ( 9 - 12)

40

35 la 44

14.40 (13 - 16)

50

peste 45

19.10 (17 - 21)

Bun, veti zice, dar ce este cu particula "10W" din specificatiile SAE?! In 1952 a devenit evident ca anumite motoare nu vor putea fi pornite, pe timpul iernii, cu uleiuri cu SAE 30. Astfel s-a luat in calcul si vascozitatea uleiului respectiv la 0°C. SAE 15W si SAE 25W au fost adaugate mai tarziu pentru a mari gradul de acuratete a indicelui SAE.

Si la ce imi trebuie toate astea?! Pentru ca multi dintre dumneavoastra considera ca specificatiile din cartea tehnica a masinii sunt 'litera de lege' sau au descoperit de la niste 'prieteni' ca un ulei mai subtire le ofera performante usor sporite. Iata si expicatia:
- Uleiul auto ideal pentru un motor utilizat in conditii normale de temperatura, sarcina, etc. este SAE 30. Daca se foloseste un ulei mai subtire SAE 20, pot aparea datorita vascozitatii mai scazute, economii de combustibil si puteri usor sporite fata de normal. Costurile? O marire a consumului de ulei datorita volatilitatii sporite si a vascozitatii reduse (totusi aceasta se poate evita prin folosirea uleiurilor sintetice).
- Daca se foloseste un ulei mai vascos, fenomenul este invers: o crestere usoara a consumului si o scadere a consumului de ulei si a uzurilor pieselor in miscare relativa.
Daca temperatura de operare a autovehiculului dumneavoastra este mai ridicata decat cea normala, trebuie sa aveti in vedere cresterea gradului SAE a uleiului de motor folosit. Daca folositi motorul la turatii ridicate, daca tractati sau daca aveti diverse greutati de transportat, considerati folosirea unui ulei mai vascos. Ulterior API a mai inclus cateva specificatii astfel incat in final arata asa:

1. Specificatii API - categoria "service" (SA - SL) (motoare benzina)


SA - Pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de performanta. Folosita numai atunci cānd este ceruta īn mod special de fabricant.
SB - Pentru motoare foarte vechi. Folosita numai atunci cānd este ceruta īn mod special de fabricant.
SC - Pentru motoare fabricate pāna īn anul 1967.
SD - Pentru motoare fabricate pāna īn anul 1971.
SE - Pentru motoare fabricate pāna īn anul 1979.
SF - Pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pāna īn anul 1989. Īn comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a partilor active ale motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la uzura mai ridicate.
SG - Pentru motoare fabricate dupa 1980, pāna īn anul 1993 inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare mai ridicata īn comparatie cu SF.
SH - Pentru motoare fabricate pāna īn anul 1996 inclusiv. Valabil īncepānd cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care īn comparatie cu SG asigura īn mod mai sever proprietatile uleiului.
SJ - Pentru toate motoarele folosite īn prezent. A fost introdusa īn clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decāt SH īn ceea ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi īnalte, compatibilitatea cu catalizatorul, spumare redusa.
SL -  A fost introdusa īncepānd cu iulie 2001. Standard inca in vigoare.
SM - Cea mai īnalta clasa de performanta pentru motoarele pe benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa īncepānd cu noiembrie 2004. Pentru toate motoarele performante produse īn prezent, avand o protectie imbunatatita impotriva depozitelor si lucrului l temperaturi scazute. Unele uleiuri pot primi specificatia "Energy Saving",

Specificatii API - categoria "comercial"( CA - CH-4) (motoare Diesel)

CA - CC - Pentru motoare diesel pāna īn 1965.
CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate. Contine aditivi DD mai eficienti.
CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate. Aditivat moderat, asigura consum redus de ulei.
CF - A fost introdus īn 1994. Pentru motoare diesel cu sau fara injectie indirecta, incluzānd si pe cele care folosesc combustibil cu sulf peste 0,5%. Īnlocuieste specificatia API CD.
CF-2 - Introdusa īn 1994. Pentru motoare cu sarcina mare, īn doi timpi.
CF-4 - Introdusa īn 1990 . Pentru motoare diesel īn patru timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate. Poate fi folosita īn loc de API CD sau CE.
CG-4 - Introdusa in 1995. Pentru motoare diesel īn patru timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil cu sub 0,5% sulf. Uleiurile CG-4 sunt recomandate la motoarele care īndeplinesc standardele de emisii din 1994. Poate fi folosit īn loc de API CD, CE si CF-4.
CH-4 - Introdusa la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel īn patru timpi, de mare viteza, care īndeplinesc standardele de emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili cu sub 0,5% sulf. Asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta a funinginii si performante mai ridicate. Poate fi folosita īn loc de API CD, CE, CF-4 si CG-4.
CI-4 - Introdusa in 2002. Pentru motoare diesel īn patru timpi, de mare viteza, care vor indeplini in 2004 standardele de emisie implementate in 2002. Standardul CI-4 este destinat motoarelor prevazute cu sistem de recirculare a gazelor arse si destinate motoarelor Diesel ce folosesc o motorina cu o concentratie de pana la 0.5% sulfuri. Aceste uleiuri pot fi folosite in locul uleiurilor care indeplinesc standardele CD, CE, CF-4, CG-4, CH-4. Unele uleiuri pot primi specificatia CI-4 Plus.
CJ-4 - In Septembrie 2006, API a inceput certificarea uleiurilor si pentru standardul CJ-4. Acesta se adreseaza motoarelor in 4 timpi Diesel, echipate cu sisteme de control al emisiei cu filtre de particule si alte sisteme moderne.

Adaugam aici si specificatiile ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) in ceea ce priveste standardul de clasificare al uleiului auto:

A1 - Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil.
A2 - Ulei multigrad de vāscozitate normala pentru motoare pe benzina.
A3 - Ulei multigrad stabil la forfecare, de mica volatilitate. Proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta.
B1 - Ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil.
B2 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica.
B3 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. Depaseste prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de funingine.
B4 - Avantajos, īn primul rānd, īn motoarele diesel cu injectie directa.
E1 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor supraalimentate.
E2 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu supraalimentate.
E3 - Superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si protectie antiuzura impecabila. Satisface EURO 1 si EURO 2.
E4 - Norma mai severa decāt E3, asigura cel mai lung interval de schimb.
E5 - Asigura curatire mai buna a pistonului, protectie ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare.

Ca o idee finala ganditi-va ca un consum mai bun de combustibil obtinut reducand vascozitatea uleiului inseamna micsorarea duratei de viata a motorului. Afirmatia aceasta se aplica cu restrictii uleiurilor sintetice, care au in mod normal un indice de 0W-40.

Citeste si: Sludge, mineral sau sintetic?

 
Incepator.ro