Incepator.ro
Sondaj
Cum considerati ca sunt cele 30 de ore de practica?
Mult prea putine
Prea putine
Suficiente
Prea multe
Mult prea multe
Afiseaza rezultatele

Parteneri:

Codul Rutier al Romaniei

Auditor Energetic Constanta

Esarfe

Auditor Energetic Bucuresti



Ulei auto: mineral sau sintetic?

Uleiul mineral este obtinut direct din rafinarea petrolului. Uleiul sintetic este obtinut prin procese chimice in laboratoare. Cel semi-sintetic este obtinut prin amestecul celor doua tipuri.

Uleiuri sintetice

In ciuda numelui, uleiurile sintetice (Castrol TXT, Castrol RS, Mobil 1) sunt derivate din uleiurile minerale, obtinute din partea cea mai curata a procesului de refractie a petrolului, gazul. Aceste uleiuri sunt perfect miscibile cu uleiurile minerale, adica puteti "completa" ulei mineral peste ulei sintetic sau invers, puteti face schimbul de ulei mineral peste cel sintetic sau invers fara a avea probleme cu motorul. Acest ulei este stabil adica foarte putin predispus la reactii cu alte componente. Nu contine carbon reactiv deci are o tendinta scazuta de a se combina cu oxigenul. Din reactia cu oxigenul apare caracterul acid care nu este un lucru tocmai placut in ulei.

Uleiuri pur sintetice

Sunt acele uleiuri intalnite in mecanismele puternic solicitate din instalatiile industriale. Sunt bazate pe poliglicoli. Acest tip de ulei nu se amesteca cu uleiuri minerale.

Amestecul de ulei mineral si sintetic - concepte vechi si noi

Mult timp s-a spus ca:

  • Daca ati folosit pentru o perioada indelugata ulei mineral nu este indicat sa treceti pe ulei sintetic fara o pregatire prealabila. Uleiurile sintetice au tendinta sa disloce depunerile facute de uleiul mineral in motor, facandu-le sa se plimbe libere prin motor, daca nu ajung in filtru. Totdeauna folositi un ulei intermediar pentru a spala motorul.
  • Daca decideti schimbarea, nu retrogradati. Nu treceti de la sintetic la mineral, ci doar invers. Motorul dumneavoastra s-ar putea sa nu faca fata scaderii calitatii lubrefiantului. Cu cat uleiul este mai subtire, jocurile pe care le formeaza partile in miscare sunt mai mic. Trecerea de la mineral la sintetic poate aduce cu sine batai de piston, de tachet sau de arbore cotit.
  • Garnituri si simeringuri. Aceste parti s-ar putea sa aiba ceva de obiectat la aceasta trecere. Pot aparea scapari de ulei prin zona garniturilor sau simeringurilor datorita diferentelor de vascozitate.

Mai nou insa:

Shell declara pe site-ul lor:

Nu exista dovezi stiintifice ca amestecul celor doua tipuri de uleiuri ar avea efecte negative, cu exceptia celor pur sintetice. De fapt, la orice schimb de ulei se lasa in motor o cantitate mica de ulei. Aceasta nu este o problema.
Trecerea de la mineral la sintetic este facuta in unele locuri destul de des, acolo unde diferentele de temperatura vara-iarna sunt destul de mari. Iarna pe mineral, vara sintetic. Asa cum scriam si mai sus, garniturile si simeringurile pot prezenta scurgeri, dar mai nou, datorita aditivilor continuti, aceste cazuri sunt rare. Totusi, daca conduceti o masina din anii 80, aceste probleme au probabilitate mai mare de aparitie datorita naturii materialului din care sunt confectionate garniturile.

Uleiurile de spalare

 Sunt acele uleiuri destinate special spalarii motorului intre schimburi. Au vascozitatea mult mai scazuta decat a uleiurilor obisnuite, cumva similara cu cea a apei de la robinet. Sunt in general 0-W20, semn ca nu sunt facute sa reziste in trafic.
Cum se foloseste? Se goleste motorul de uleiul vechi, nu se scoate filtrul vechi si se pune uleiul de spalare. Se lasa motorul pornit un interval de 20 minute apoi se goleste motorul si de acest ulei si gata, aveti un motor curat.
Inainte de a face aceasta manopera, ganditi-va bine si la dezavantaje: s-au vazut cazuri de motoare care au mai rezistat cateva luni dupa spalare. Motivul? Depunerile vechi ajutau la etansare...

Fosforul. Bun sau rau?

Fosforul este componenta cheie care protejeaza lantul de supape. Concentratia de 1600 ppm (parti per milion) a fost concentratia standard pentru o buna perioada de timp. In 1996 aceasta concentratie a fost scazuta la 800 ppm si mai recent 400 ppm. Intrebarea fireasca este: daca este atat de util fosforul de ce a fost scazuta concentratia? Motivul este simplu: banii! Dupa plumb, fosforul este cea mai distructiva substanta care poate trece prin catalizator. Guvernul american a cerut o durata minima de viata a convertoarelor catalitice de 150.000 mile si cel mai rapid mod de a face asta era sa se reduca concentratia de fosfor din ulei, in dauna axei cu came, tachetilor, supapelor. 

Articol preluat dupa www.carbibles.com, cu acordul proprietarului. Tks, Cris!
 
Incepator.ro