Incepator.ro
Sondaj
Cum considerati ca sunt cele 30 de ore de practica?
Mult prea putine
Prea putine
Suficiente
Prea multe
Mult prea multe
Afiseaza rezultatele

Parteneri:

Aparatul de aer conditionat

Auditor Energetic Constanta

Esarfe

Auditor Energetic Bucuresti



Conducerea pe carosabilul ud. Acvaplanarea


Toata lumea a observat ca in timpul ploilor carosabilul devine alunecos. Fenomenul de 'alunecare' devine mai pronuntat daca la apa de pe strada se aduga si o uzura mai pronuntata a pneurilor. Pentru a va face o idee despre cum evolueaza coeficientul de frecare statica in functie de suprafata drumului si starea rotilor, al alcatuit urmatorul tabel:

Viteza autovehicolului
(km/h)

Starea pneului

Starea drumului

Uscat

Umed

Ploaie
(apa <1cm)

Ploaie puternica
(apa <2cm)

Gheata

Coeficientul de frecare statica

50 km/h

nou

0.85

0.65

0.55

0.5

<0.1

uzat*

1

0.5

0.4

0.25

90 km/h nou 0.8 0.6 0.3 0.05  
uzat* 0.95 0.2 0.1 0.05  
130 km/h nou 0.75 0.4 0.2 0  
uzat* 0.9 0.2 0.1 0  

* cu o uzura de 1.6 mm.

Coeficientul de frecare statica este, asa cum puteti observa din valorile prezentate mai sus, dependent de viteza autovehiculului, starea cauciucurilor si starea drumului. Valorile date se refera la drumurile acoperite cu ciment si piatra cubica. 
Exista, intr-adevar, si pneuri cu un coeficient de pana la 1.8 dar acestea sunt folosite numai in cursele auto.
In general coeficientul de frecare statica este mai mare decat cel de alunecare, de aceea la blocarea rotilor in timpul franarii, distanta de oprire creste!
O concluzie ce se desprinde: Da, cauciucurile 'slick'-uri (sterse) au o aderenta mai mare fata de cele cu profil, dar numai pe drum uscat! Pentru orice alte conditii, aderenta lor scade dramatic!

Acvaplanarea

Acvaplanarea (cunoscuta si sub numele de aquaplanare) este fenomenul prin care cauciucul pierde contactul cu drumul, miscandu-se doar pe suprafata apei. Dintre cauzele acvaplanarii amintim:
Adancimea baltii de apa de pe drum;
Profilul anvelopei care impiedica evacuarea apei din zona de contact cu drumul;
Viteza prea mare a autovehiculului;
Presiunea exercitata de vehicul asupra drumului, direct proportionala cu greutatea si aerodinamicitatea autoturismului;
In momentul aparitiei fenomenului de acvaplanare, roata va inceta sa aiba contact cu solul, deci nu mai puteti pastra directia si nu mai aveti control asupra vitezei masinii;
In ciuda parerii generale, pneurile mai late sunt mai predispuse acvaplanarii.

Daca asa ceva vi se intampla, nu actionati frana si nu bruscati directia! Sfaturile sunt aceleasi ca si la conducerea pe zapada

Alte pagini utile: Conducand pe timp de ceata, Conducand pe inundatii

Pagina anterioara | Top
 
Incepator.ro